Trostruko manje izvoznika među malim i srednjim preduzećima nego u zemljama EU
Mreža za poslovnu podršku izvršila je uporedne analize sektora malih i srednjih preduzeća u Srbiji sa osnovnim kretanjima u sektoru malih i srednjih preduzeća u 14 zemalja Evropske unije. Osnovni pokazatelji iz ovog istraživanja govore da su mala i srednja preduzeća u Srbiji daleko manje razvijena u odnosu na zemlje EU i da je potrebna potpuno nova strategija razvoja malih i srednjih preduzeća u Srbiji koja za razliku od prethodne ne sme biti kabinetski pisana.
Analiza stručnog tima Mreže za poslovnu podršku pošla je od zvaničnih podataka EUROSTAT-a, Evropskog ekonometrijskog instituta (EERI) i Evropske komisije, a za Srbiju su ukrštani podaci Republičkog zavoda za statistiku, Agencije za privredne registre, Republičke agencije za razvoja MSP i više prethodnih istraživanja različitih poslovnih asocijacija i organizacija civilnog društva koje prate određena kretanja u privredi. Donja tabela pokazuje procenat malih i srednjih preduzeća koja spadaju u izvoznike u odnosu na ukupan broj malih i srednjih preduzeća u Srbiji i 14 zemalja EU. U drugoj uspravnoj koloni prikazano je procentno učešće izvoza u prometu malih i srednjih preduzeća.
r.br | Zemlja | Procenat MSP izvoznika | Procenat prihoda od izvoza u sektoru MSP |
1. | Danska | 18,4 | 37,2 |
2. | Švedska | 18 | 33,9 |
3. | Nemačka | 14,3 | 36,8 |
4. | Italija | 14 | 32 |
5. | Francuska | 12,2 | 26,8 |
6. | Velika Britanija | 12 | 25,9 |
7. | Holandija | 11 | 24,7 |
8. | Austrija | 10,6 | 24,3 |
9. | Češka Republika | 10,4 | 22,2 |
10. | Španija | 9,6 | 17,1 |
11. | Mađarska | 9,2 | 15,2 |
12. | Poljska | 9 | 20,7 |
13. | Letonija | 8,8 | 18 |
14 | Rumunija | 8,5 | 17,3 |
15. | Prosečno u 14 zemalja EU | 11,9 | 25,2 |
16. | Srbija | 4,1 | 8,8 |
Ovi podaci ukazuju da je potrebna nova politika razvoja malih i srednjih preduzeća i da u prethodnih 13 godina tranzicije nismo uspeli da se značajnije približimo nivou razvijenosti sektora malih i srednjih preduzeća koji imaju srednje razvijene evropske zemlje.
Gornja tabela pokazuje da od razvijenosti sektora malih i srednjih preduzeća direktno zavisi i životni standard stanovništva tih zemalja, tako da se zemlje sa najviše izvozno orijentisanih MSP smatraju i najboljima za život u Evropi.
Nova strategija razvoja malih i srednjih preduzeća mora da bude oslonjena na:
– direktne preporuke menadžera i vlasnika malih i srednjih preduzeća zasnovane na praktičnom iskustvu
– detaljno segmentirana po privrednim granama i delatnostima
– uspostavljena na tradicionalnim resursima kojima Srbija raspolaže i podršku sistema preduzećima iz tih delatnosti
– sistemsku podršku joint venture projektima domaćih malih i srednjih preduzeća sa partnerskim preduzećima iz EU i drugih zemalja sveta
– podelu Srbije na područja od strateškog značaja za investicije i razvoj u pojedinim privrednim granama
– hitnu regulatornu reformu u cilju rasterećenja malih i srednjih preduzeća od nagomilanih birokratskih procedura
– uvođenje višeg nivoa pravne sigurnosti i predvidljivosti troškova poslovanja za domaće i strane investiture
– reformu obrazovnog sistema i posebne programe za stimulisanje stručnjaka da ostanu i rade u Srbiji
Rezultat ove strategije mora da bude najmanje 60 000 hiljada novih malih i srednjih preduzeća do 2020. godine koja rentabilno posluju i povećanje prihoda od izvoza MSP sa sadašnjih 8,8 na najmanje 15%. Taj rezultat je uslov da se Srbija iz grupe šest trenutno najsiromašnijih zemalja u Evropi do 2025. godine uzdigne na nivo srednjerazvijene evropske zemlje.
Tim Mreže za poslovnu podršku