Preko međunarodnih sajmova do novih kupaca
U Srbiji, kao i u celom našem regionu, u privredi sve su evidentniji problemi koje vlasti svesno guraju pod tepih: ogromni nameti i porezi na zarade koji su znatno viši od EU proseka, sve alarmantniji odlazak stručnih i zanatskih kadrova, velika nelikvidnost i dugovanja (u Srbiji oko 60%), ogroman broj parafiskalnih nameta, PDV koji država ne vraća privatnom sektoru i mnogi drugi. U takvim uslovima i potpuno nezdravom privrednom ambijentu domaće kompanije sve teže mogu da planiraju svoje poslovanje.
Direktor Klastera železnica za jugoistočnu Evropu (RCSEE), Milan Vučković, kaže da najveći broj domaćih kompanija jedva sastavlja kraj sa krajem i štedi i tamo gde svaka zdrava firma to ne bi smela da radi: u osnovnim korporativnim promotivnim aktivnostima odnosno izlaganju ili čak poseti inostranih stručnih sajmova kako bi se održao informativni korak sa aktuelnim tehnologijama:
“Kada posmatramo kako se domaće firme u regionu bore za goli opstanak, nije iznenađenje da u svom kadrovskom potencijalu nemaju kvalifikovane izvozne menadžere sa iskustvom koji mogu da im pomognu u izvoznoj orijentaciji jer su znanje i iskustvo, u ovom slučaju, nešto što najveći broj kompanija nije u mogućnosti da finansira. Pri tome, jedini način da ovdašnje firme prežive ovakav nezdravi privredni ambijent u Srbijii i regionu jeste jasna izvozna strategija koja mora da obuhvati ne samo posete inostranim sajmovima već i najmanje jedno izlagačko učešće tokom godine. Ako firme misle da je to samo “bacanje para” onda ne razumeju vreme globalne ekonomije u kome živimo jer se takva investicija vremenom višestruko vraća.”
Na nedavno održanom sajmu u Minhenu, IFAT 2018, na kome je bilo 3.305 izlagača iz čak 58 zemalja, namenjenom ekološkim tehnologijama u komunalnoj delatnosti i vodoprivredi, iz Srbije, kao izlagač, učestvovala je samo jedna kompanija, Plastik Gogić. Njihov štand, koji je izazvao veliku pažnju, pokazao je da kreativnim i inovativnim pristupom i domaće kompanije imaju mnogo veću šansu da povećaju svoj izvozni volumen.
Predstavnica kompanije Plastik Gogić, rekla nam je da oni već drugi put izlažu na ovom sajmu zato što je kroz tu aktivnost povećan portfolio njihovih kupaca u Nemačkoj.
Dragoljub Rajić iz Mreže za poslovnu podršku (BSN) kaže da ova organizacija već godinama pomaže zainteresovanim domaćim kompanijama da izrade svoju izvoznu strategiju kao podršku i prilikom posete i izlaganja na nemačkim sajmovima:
“Imali smo do sada više uspešnih organizovanih poseta najvećim sajmovima za naše kompanije, kao što je to bio slučaj prošle nedelje i na IFAT-u i kao što ćemo u oktobru o.g. ići u Berlin na najveći svetski sajam za železničke tehnologije, InnoTrans” kaže Rajić i poziva domaće kompanije iz Srbije i regiona da pristupe članstvu Mreže za poslovnu podršku jer u današnje vreme samo zajedničkim naporima i konstantnim poslovnim umrežavanjem možemo da dođemo do konkretnih uspeha kada je u pitanju povećanje izvozne prodaje.