Održan prvi pripremni sastanak za formiranje Železničkog klastera za jugoistočnu Evropu (Rail Cluster SEE)
Prvi sastanak železničkih kompanija i njihovih glavnih podizvođača u Crnoj Gori održan je danas u prostorijama Privredne komore Crne Gore. Ovaj sastanak označio je početak regionalnog okupljanja železničkih kompanija i firmi koje rade različite poslove za železnicu na nivou regiona jugoistočne Evrope.
Inicijatori ovih aktivnosti na regionalnom nivou su nemačke kompanije, članice Bavarskog klastera železnice (CNA – Cluster Bahntechnik Bavaria) na čelu sa AEbt iz Nirnberga i još dve nemačke i jednom austrijskom kompanijom. Snažna podrška ovih kompanija i EU treba da bude podsticaj lokalnim železničkim kompanijama na Balkanu da se organizuju i okupe, po uzoru na Bavarski klaster, čime će se podstaći uključivanje železnica u jugoistočnoj Evropi u jedinstveni železnički sistem zemalja EU, podići nivo znanja u upravljanju železničkom infrastrukturom i unaprediti bezbednost na železničkim koridorima.
Privredna komora Crne Gore pozvala je sve vodeće železničke kompanije u zemlji i najveće kompanije koje vrše logističku podršku železnicama da direktno od predstavnika BSN (koji je operativni organizator okupljanja na nivou regiona) saznaju više o predlogu okupljanja železnica i njihovih podizvođača u jugoistočnoj Evropi. Železnice u regionu i svi koji obavljaju poslove za njih moraju da prođu kroz isti proces reformi, modernizacije, rekonstrukcije infrastrukture, povećanja bezbednosti saobraćaja, itd. Ovaj proces može biti i brži i lakši ukoliko postoji regionalna saradnja i zajedničke odluke o prioritetima u regionalnoj sanaciji i razvoju železnica.
Pomoćnik ministra saobraćaja u Vladi Crne Gore naveo je da je predstavljeni projekat izuzetno dobrodošao u sadašnjem trenutku i da se nada da će sa regionalnim razvojem saobraćaja i železnice doći i do povećanja priliva inostranih investicija u Crnu Goru.
Menadžeri okupljenih železničkih kompanija i njihovih partnera i podizvođača interesovali su se za unutrašnju organizaciju budućeg klastera i mehanizme donošenja odluka. Neki od njih izrazili su i bojazan da bi se moglo desiti da se mali lokalni projekti nađu u senci velikih regionalnih projekata za koje postoji opšti interes. Na kraju je zaključeno da je regionalno klastersko umrežavanje dobar način za razvoj železnica jugoistočne Evrope i da je privreda Crne Gore spremna da u tome učestvuje.
Članovi BSN najavili su da će nakon skupa u Podgorici uslediti i skupovi u Makedoniji, Bosni i Hercegovini, a da će se takođe razgovarati i sa hrvatskim i slovenačkim kompanijama koje žele da se pridruže klasteru. Klaster će biti otvoren i za druge evropske kompanije koje proizvode ili pružaju usluge železnicama.
Konferencija je završena pozivom predstavnika BSN svim učesnicima skupa i domaćinima iz Privredne komore Crne Gore da 22. aprila u Beogradu prisustvuju velikoj regionalnoj konferenciji o železnicama na kojoj bi se ozvaničio rad Rail Clustera SEE, uz učešće uvaženih gostiju iz kompanija članica Bavarskog klastera železnice.
Nakon beogradskog skupa domaćini narednih okupljanja Rail Clustera SEE bile bi druge prestonice zemalja u regionu, uz apsolutno poštovanje principa jednakosti svih članova klastera.