Korupcija – ozbiljan izazov u primeni novog Zakona o planiranju i izgradnji
Anketa sprovedena od strane Mreže za poslovnu podršku među 726 menadžera građevinskih firmi koje posluju u Srbiji tokom ove jeseni pokazala je s kojim se oblicima korupcije u praksi najčešće susreću građevinske firme u našoj zemlji. U realizaciji istraživanja na terenu učestvovale su različite agencije za istraživanje javnog mnjenja, više eksperata u oblasti građevinarstva, građevinskih inženjera i stručnih konsultanata.
Najčešči oblici korupcije u praksi
Procedura | Procenat kompanija koje su naišle na neki oblik korupcije |
Pribavljanje dokumentacije za izdavanje lokacijske dozvole | 39,8 |
Pribavljanje dokumentacije iz Katastra nepokretnosti RS za izdavanje građevinske dozvole | 35,3 |
Pribavljanje mišljenja i dozvola od strane lokalnih javno-komunalnih preduzeća za različite priključke, planove i ostale dokumente | 27,5 |
Procedura za izdavanje upotrebne dozvole | 20,8 |
Procedure oko rekonstrukcije, adaptacije i modernizacije objekata | 14,6 |
Procedure kod izdavanja dozvole za dogradnju i nadogradnju objekata | 13,9 |
Ostale procedure u oblasti građevinarstva i IGM | 7 |
Rezultati iz tabele pokazuju da je korupcija kod procedura za odobrenje građevinskih radova najveća na nivou lokalnih samouprava koje su nadležne za izdavanje lokacijskih dozvola i da je gotovo 40% firmi moralo da podmiti činovnike iz lokalnih samouprava (mito je traženo u novcu, robi, uslugama ili za podršku u lokalnim političkim kampanjama). Iza lokalnih samouprava sledi Katastar nepokretnosti za koga su mnogi menadžeri rekli da je izuzetno spor u izdavanju neophodnih dokumenata i da se „preko veze” oni dobijaju višestruko brže nego u redovnoj proceduri. Obraćanje lokalnim javno-komunalnim preduzećima u mnogim gradovima i opštinama takođe je veoma mukotrpno za menadžere građevinskih kompanija, pošto se takođe mesecima čeka na određene dokumente, dok poslovi stoje i kompanije trpe štetu.
Sve ovo ukazuje da će novo rešenje iz prekjuče usvojenog Zakona o planiranju i izgradnji, o prenošenju svih obaveza kod izdavanja građevinskih dozvola na organe lokalnih samouprava koje za kompanije podnosice zahteva treba da urade sav posao prikupljanja dokumentacije, biti veoma teško sprovodivo u praksi, jer su upravo lokalne samouprave i njihova javno-komunalna preduzeća, uz republički Katastar nepokretnosti najveći kočničari procedura izdavanja građevinskih dozvola u praksi. Ukoliko resorno Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i instrastukure u kratkom roku ne postavi rigorozan sistem kontrole na nivou svih lokalnih samouprava u praksi, mogućnosti za korupciju na osnovu novog Zakona o planiranju i izgradnji na lokalnom nivou postaće čak i veće.
Donja tabela pokazuje šta je kao mito traženo građevinskim kompanijama.
Oblik mita | Procenat kompanija kojima je traženodređen oblik mita |
Novac | 55% |
Roba | 18% |
Usluge | 17% |
Sredstva za političke stranke | 10% |
Kada se posmatraju regioni Srbije u kojima su koruptivni zahtevi ka građevinskim kompanijama bili najčešći dobijenu su sledeći rezultati.
Region | Procenat slučajeva korupcije u odnosu na broj anketiranih kompanija iz određenog regiona |
Južna i istočna Srbija | 56% |
Centralna Srbija (Šumadija) | 32% |
Beograd | 25% |
Zapadna Srbija | 24% |
Vojvodina | 17% |
Korupcija kod procedura za dobijanje dozvola za gradnju i građevinske radove najizraženija je na jugu Srbiji, gde u svakom drugom slučaju postoji neki oblik koruptivnog zahteva ka građevinskim preduzećima. U Šumadiji je to u svakom trećem slučaju, a na nivou Beograda i Zapadne Srbije u svakom četvrtom slučaju. U Vojvodini su ovi oblici korupcije najređi, ali i to je višestruko više u odnosu na obim ove pojave u zemljama Evropske unije (prosek EU je ispod 3%).
Anketirani privrednici traže od Vlade Republike Srbije da se odlučnim sistemskim merama najzad stane na put korupciji u praksi, što će olakšati poslovanje i dugoročno povećati priliv u budžetu Republike Srbije.